onsdag den 13. januar 2016

SMTTE-model

SMTTE-model

Sammenhæng
Der er 8 børn i den deltagende gruppe, dertil 2 pædagoger.
Varighed: en tur i skoven tre gange om ugen, i to uger.
Maria står for igangsætningen og ”Mette” hjælper til.
Forløbet er lavet for, at en børnegruppe i dagtilbud 3-6 år, igennem naturen udvikler fantasi og kreativitet. Igennem brugen af naturen lære børnene også at færdes heri og får derved også et kendskab til naturen.
I selve forløbet vil der være aktiviteter, som er med til at udvikle børn, hvor de får brugt deres kreativitet og fantasi.
Forløbet skal foregå i naturen så børnene får frisk luft, får brugt kroppen og så børnene mærker naturen.

Mål
Målet for dette forløb er, at børnene skal udvikle deres fantasi og kreativitet ved hjalp fra naturen.
Børnene skal igennem dette forløb for, at bruge deres kreativitet og få gang i hovederne, kroppen og fantasien.
Pædagogiske mål:
- Det sociale element, inklusion, fællesskab.
- Videns skabende, læring, kendskab til naturen og naturfænomener.
- Fantasi, kreativitet, udvikling,
- De tre læringsrum.
- Relationsdannelser.
- Akkommodation og assimilation
-
Mål for børnene:
- At børnene prøver forskellige måder, at være kreative på i naturen.
- At børnene prøver forskellige måder, at være i naturen på. (Leg, undersøgende, nysgerrig)
- At børnene skal være fantasifulde, i brugen af naturen. Hvad kan naturen egentlig bruges til?
- At børnene skal ud og bruge deres sanser.
- At børnene synes det er spændende, så de bliver nysgerrige og derved undersøger.

Tegn
Vi skal holde øje med:
- At børnene selv begynder, at finde på lege og aktiviteter i naturen.
- At børnene er nysgerrige i og omkring naturen.
- At børnene selv fortæller om naturen, den viden de har tilegnet sig.
- At børnene begynder at nyskabe i naturen, f.eks. kan se nye ting ved f.eks. en sten, en gren, en bunke blade…
- At børnene bruger naturen i legene, f.eks. at en gren kan blive et gevær/pistol, bygge en hule af naturmaterialer eller
- At børnene kan genkende nogle af de ting, som tidligere er fortalt i forløbet. Ud fra den viden de får om naturen og naturfænomenerne.
- At børnene videregiver ny viden til andre børn, pædagoger, søskende, forældre, bedsteforældre …

Tiltag
For at gennemføre forløbet og de mål der er sat, vil jeg lave nogle sjove, kreative og lærerige aktiviteter for børnene.
Vi skal ud og se på naturen, være kreativ på flere forskellige måder, bruge fantasien og jeg skal vise og fortælle om pindsvin og tre andre dyr.
Aktiviteterne:
- Viden om pindsvinet (læring)
- Historiefortælling (fantasi)
- Lege pindsvin (fantasi)
- Bygge pindsvin hule, bygge pindsvin (kreativitet)
- Naturmad (relationer og fællesskab)
Maria har ansvaret på at planlægge forløbet, og de daglige aktiviteter. Disse skal være klar til, at vise Mette senest dagen før aktiviteten finder sted.

Evaluering:
Gruppen var meget interesseret i, hvad Maria fortalte om pindsvin.
Børnene viste stor interesse for hvad, Maria havde at fortælle os vise.
Børnene brugte fantasien og kreativiteten i naturen ved:
- Byggede en pindsvinehule, så de have en idé om hvad de skulle gå efter.
- Det væltede træ, blev lige pludselig en legeplads.
- Ved at finde frem til steder pindsvin kunne bo.
- Se muligheder for leg i naturen.
- Undersøgte naturen.
- Fortalte om forskellige ting i naturen, og spurgte til ting, hvis de ikke kendte til det.
-
Børnene brugte fantasien og kreativiteten indendørs ved:
- Formede pindsvin i modellervoks, med pigge på ryggen, øjne osv. Der blev stillet materialer frem på bordet, og der skulle de selv finde frem til det, de ville bruge.
- Efter den fælles aktivitet hvor der blev formet pindsvin i modellervoks, fandt to drenge og en pige, puder og div. Ting, som blev lavet om til en pindsvinehule, hvor de skulle bo.
Vi nåede ikke gennem hele forløbet, pga. vejret ikke altid gjorde det muligt, at være udendørs.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar