Idéer:
- Finde materialer fra naturen, som kan bruges i lege eller laves om til nye ting (der ligger lige billeder under fantasi, som børnene fra mit bachelorprojekt, er kommet frem til).
- Klatre i træer.
- Undersøge naturen og dens muligheder.
- Undersøge smådyr (regnorme, biller, haltudser, larver).
- Få viden om dyrene (pindsvin, flagremus, mus, rådyr, grævling).
- Bruge smagssansen, til at smage på naturen. (f.eks. Ny udsprungne bøgeblade, agern, brandenæller, svampe, bænkebidder, bær).
- Bruge lugtesansen, til at lugte naturen. (skovbunden, blomsterne, vinden, barken, græsset.)
- Bruge følesansen, til at mærke naturen. (mærke den ru bark, det bløde mos, de spidse tidsel, det kolde sne, smådyrene i hånden, regnen mod huden).
- Bruge synssansen, til at se naturen. (se farverne, bevægelserne, dyrene, træerne.)
- Bruge høresansen, til at lytte til naturen. (fuglenes sang, vindens susen, regnen når den rammer jorden, dyrene, alle ligger sig på ryggen, og lytter til naturen - hvad hører vi?).
- Styrke motorikken, ved at løbe, hoppe, klatre, gå, lege, rulle ned af en bakke.
- Lege i vandløbet (bygge en bro, fange dyr, hoppe i vandet)
- Lave drager og tage ud og flyve med dem.
- Lave mudder og lege med/i det. (Den bedste opskrift på mudder er: 3/4 jord og 1/4 vand)
- Lære navne på forskellige ting i naturen, fuglene, træer, smådyr.
- Lære hvilke dyr, der findes i den danske natur.
- Undersøge årstiderne.
- Lære at passe på naturen (i forhold til skrald, ikke sparke til dyr eller deres bo, hvad man kan gøre, for at hjælpe dyr og naturen).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar