Naturoplevelser i barndommen bidrager både til den følelsesmæssige, mentale og fysiske udvikling. Naturen giver rum for oplevelser og aktiviteter på alle årstider og i alt slags vejr. Temaet skal bidrage til at gøre børn bekendt med og give dem forståelse for planter, dyr, årstider og vejr. Børn kan få vigtige erfaringer, eksperimentere og hente viden om naturfænomener og sammenhænge. Inddragelse af naturen kan danne grundlaget for en varig interesse, respekt og ansvarlighed for natur og miljø. (Undervisningsministeriet).
EVAs rapport "Natur og naturfænomener i dagtilbud - stærke rødder og nye skud", beskriver de vigtigheden af sproget, for at barnet kan få en bedre forståelse omkring naturen og naturfænomenerne.
Mange pædagoger har tendens, til at menneskegøre dyr. Susanne Thulin forklarer denne tendens, som både en fordel og en ulempe. Hun mener at barnet kan gå glip af en udvikling, hvis den ikke forstår forskellen mellem hverdags forståelsen og en naturfaglig forståelse.

Denne figur viser hvor ofte pædagogerne i institutionerne, vurderer at børnene kommer disse steder, i naturen.
Den viser at det ofte er parker, skov og vildnis, som bliver brugt i arbejder med børns læring om naturen og naturfænomenerne. Og de sjældent kommer ved vandværk, landbrug/gartneri og dyreparker.

Denne figur viser hvor ofte de arbejder med disse aktiviteterne (pædagogerne og børnene sammen).
De aktiviteter som ofte bliver brugt er årstiderne, tal, mængder, bygge. Og sjældent levende dyrs livscyklus, eksperimenter og forsøg med spiring af frø.
Institutionerne arbejder i gennemsnit med 7 af forskellige aktiviteter om måneden.
Punkter som har betydning i forhold til, det pædagogiske arbejde i naturen.
- Hvor meget temaet natur og naturfænomener fylder i institutionens hverdag
- Om der i institutionen er medarbejdere med natur og naturfænomener som særligt fokus- eller ansvarsområde
- Vurdering af, i hvilken grad personalet samlet set har faglige kompetencer til at arbejde med natur og naturfænomener
- Institutionens beliggenhed
- Om det vurderes, at personalet generelt interesserer sig for arbejdet med natur og naturfænomener
- Inddragelse af ressourcepersoner (fx naturvejleder, friluftsvejleder, jæger).
Disse punkter har en betydning i det pædagogiske arbejde med børn, og arbejdet med naturen og naturfænomenerne. For hvis ingen af disse kriterier er opfyldt, vil muligheden for arbejdet i naturen være begrænset.

Dette skema viser, hvor meget fokus de forskellige daginstitutionerne har på læreplanstemaet.
Ud fra skemaet kan vi se, at der er stort potentiale i den store gruppen på 60 % til at få læreplanstemaet ind i institutionen.
Undersøgelsen viser, at de institutioner, som har medarbejdere, som har læreplanstemaet, som deres fokuspunkt, har betydning for barnets læring omkring dette.

I dette skema, kan vi se, forskellene på hvor høj grad, personalet selv vurderer at de har kompetencerne for hvert læreplanstema.

Her ses lederens vurdering af personalets interesse for, de forskellige læreplanstemaer.

Her ses hvor tit institutionerne får besøg, af en som har interesse for naturen, i form af en naturvejleder, naturpædagog, jæger osv.

Denne viser institutionernes mulighed, for at få en ud, som kan fortælle om naturen. Helt gratis! Og som tallene viser i forrige tabel, så benytter institutionerne sig ikke nok af det. Efter min mening.

86 % af institutionerne mener selv, at de har tingene til, at udforske naturen og lave aktiviteter der, i forhold til læreplanstemaet.

Pædagogerne arbejder med børnene nysgerrighed. Dette arbejdet er sjældent voksenstyret, og derved bremser det ikke barnets egen udvikling.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar