Hvad er naturen for mig?
- Et sted, at opleve nye ting.
- Et sted. hvor jeg kan finde indre ro.
- Et sted, som jeg kan udforske.
- Et sted, med frisk luft.
- Et sted, med højt til loftet.
- Et sted, at være sig selv.
- Et sted, med frihed.
- Et sted, hvor nysgerrighed kommer i spil.
- Et sted, som jeg har interesse for.
- Et sted, hvor der er massere plads.
- Et sted, med en masse lys. Lys giver en D-vitaminer, som gør en i godt humør, giver bedre hukommelse og fjerner træthed.
- Et sted, som hjælper på stress.
Hvad er naturen for mig, som pædagog?
- Et sted, hvor jeg kan udfordre børnene, med nye ting.
- Et sted, hvor jeg kan fremme børn udvikling.
- Et sted, hvor jeg kan få børnenes nysgerrighed i gang.
- Et sted, hvor jeg kan vise børnene en masse interessante ting.
- Et sted, hvor jeg kan vise børnene forskellige måder, at bruge naturens materialer.
- Et sted, hvor jeg kan arbejde med børns motorik, grunden det ujævne underlag.
- Et sted, hvor jeg kan stimulere børns fantasi.
- Et sted, hvor jeg kan stimulere børns kreativitet.
- Et sted, hvor jeg kan give børnene en viden omkring naturen.
- Et sted, hvor jeg kan nogle gange skal bøje mig for naturen, hvor naturen selv, viser hvad den kan bruges til.
- Et sted, hvor jeg kan lade børn være børn, i den frie leg.
- Et sted, hvor børn får fri mulighed, for at lege. Og derved lærer af hinanden.
Hvad er naturen for børnene? (Børnene fra den børnehave jeg var i, under mit bachelor projekt)
- Skoven, bladene, blomster, sne, vintergækker, græs, mariehøns, biller, dyr, fugleklatter (alle børnene griner), sten, agern, ugle, pindsvin, grene, regnorme, haletudser, .
- Man skal være god ved naturen og dyrene, siger Kathrine, og de andre er enige med hende.
- Kathrine supplerer med, at man ikke må smide skrald i naturen.
- Børnene fortæller, at man kan kravle på grene, bygge snemænd, lave snebolde, kælke, plukke græs og blomster, fange haletudser, finde regnorme. De fortæller forskellige ting, som naturens materialer kan bruges til, i deres lege. (Billeder findes under fantasi).
- Lave forhindrings-bane i skoven, sækkeløb (de har tidligere lave o-løb i skoven), baner i naturen.
- Børnene elsker at lege i skoven, fordi de kan gå på opdagelse, de kan selv finde på ting at lave, de kan tænke, hoppe, hinke, lege og finde smådyr. Forskellige huler, tipi, indianerhule, sidde på en træstup.
- De elsker legene de kan have i skoven, f.eks. var et af de store hit ,bladkamp.
- Børnene elsker at tage i skoven, for at spise deres madpakker, det synes det virkelig er hyggeligt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar